-->

Kuka keksi sekoittaa salsan ja rumban?

Salsa on nykyään on melkoinen soppa

Näyttääkseen pätevältä tanssilattialla kuubalaisen salsan harrastajan on syytä osata myös rumbaa.

Tämän päätelmän olet todennäköisesti tehnyt, jos olet käynyt tanssimatkalla Kuubassa, katsonut Youtube-videoita eurooppalaisilta salsafestivaaleilta tai muuten vain harrastanut salsaa riittävän pitkään.

Pahimmassa tapauksessa olet saanut oppisi kantapään kautta tavallisessa tanssi-illassa: tanssiparisi on yhtäkkiä vaihtanut tutun ja turvallisen salsan perusaskeleen rumbaksi, eikä sinulla ole ollut aavistustakaan, mitä pitäisi tehdä.

Niinpä olet ehkä jo kiirehtinyt rumbatunneille.

Hyvä. Olet ajan hermolla.

Eija Nummela

Eija Nummela

Kirjoittaja on tanssikoulu Salsa Housen opettaja.

Tanssit tehosekoittimessa

Suoranainen afrokuubalainen aalto on viime vuosina pyyhkäissyt kuubalaisen salsan yli. Parisalsaankin yhdistellään mielin määrin folkloretansseja, ennen kaikkea rumba guaguancóta ja rumba columbiaa, mutta myös afrokuubalaisia tansseja kuten jorubaa.

Tanssilajeja sekoitetaan kuin tehosekoittimessa varsinkin kuubalaisen tanssin festivaaleilla ympäri maailmaa. Niiden casinotunneilla opettajat pyrkivät luomaan mahdollisimman vaikuttavia ja omaperäisiä kuvioita tilkkimällä ne täyteen elementtejä muista tansseista. Kilpailu salsamarkkinoilla on kovaa ja erottuakseen tähtiopettajien on pantava parastaan.

Kuubalaisen tanssin festivaaleja järjestetään nykyään maailman lähes joka kolkassa ja niillä kuvattuja videoita on netti pullollaan. Festivaalituntien toinen toistaan mielikuvituksellisemmat kuviot ovat saaneet jotkut arvostelemaan opettajien kilpavarustelua ja valittamaan, ettei casino oikeasti ole sellaista, millaisena sitä myydään.

Keskustelu aiheen ympärillä käy kipakkana sekä Kuubassa että salsaopettajien keskuudessa muualla maailmassa. Kriittisimmät ovat sitä mieltä, että casinossa olisi syytä pysyä visusti paritanssiotteessa ja unohtaa kaikenlainen seikkailu folkloretanssien puolella, muuten se ei ole oikeaa casinoa.

Toiset ovat sitä mieltä, että juuri afrovaikutteet tekevät salsasta kuubalaista ja ettei nykytimbaa voi edes tanssia ilman ripausta rumbaa.

Mikä sitten on ”oikeaoppista” kuubalaista salsaa?

Kiinnostavampaa kuin kinastella siitä, miten casinoa saa tai pitää tanssia, on kysyä, miten tavalliset kuubalaiset kadunmiehet sitä tanssivat ja miksi? Maailman ehkä tanssivin kansa tuskin voi olla väärässä rakkaimman lajinsa suhteen.

Mitä tapahtuu kun duunarit alkavat salsata?

Ei tarvitse viettää kovin pitkää aikaa Kuubassa voidakseen todeta, että afrokuubalainen aalto pyyhkii vahvasti myös Havannan tanssilattioita. Rumbaelementtien sekoittaminen casinoon on kuitenkin vanhempaa perua.

– Kuubalaiset ovat yhdistelleet rumbaa casinoon jo 1970-luvulta lähtien, sanoo Graciela Chao, Kuuban taidekorkeakoulu ISA:n metodologi.

Chao on tutkinut kuubalaisten populaaritanssien historiaa vuosikymmenten ajan ja on kirjoittanut aiheesta useita kirjoja.

Kuubalainen parisalsa eli casino on erottamattomasti sidoksissa Kuuban historiaan ja sosiaalisiin muutoksiin.

– Casino syntyi 1950-luvulla Havannan keskiluokan keskuudessa, eikä rumba kuulunut keskiluokan elämään millään tavalla. Niinpä rumba ei näkynyt myöskään 50-luvun casinossa.

– Kun casino vuoden 1959 vallankumouksen jälkeen pikkuhiljaa levisi ympäri maata ja työväenluokan keskuuteen, alkoivat rumbavaikutteet näkyä. Rumberot kun olivat pääsääntöisesti työläisiä, Chao kertoo.

Graciela Chao

Graciela Chao

Kuubalaisen tanssin tutkija aloitti casinon tanssimisen lajin syntyessä 1950-luvulla ja tanssii edelleen innokkaasti.

Rumbaa on Kuubassa aina tanssittu vain erityisissä paikoissa ja tietyissä kaupunginosissa, eikä se koskaan ole levinnyt koko kansan keskuuteen kuten casino ja muut populaaritanssit.

– Mutta kun työväenluokkaiset rumberot ottivat casinon omakseen, he alkoivat spontaanisti sekoittaa joukkoon rumbaliikkeitä.

Samalla kun casino laajeni koko kansan huviksi, se pääsi ulos tanssisaleista ja sitä alettiin tanssia missä vain: turuilla ja toreilla, pihoilla ja patioilla. Tanssisalien ulkopuolella casinosta kehittyi salonkitanssien säännöistä vapaa, luova seuratanssi.

Casinon luovaan luonteeseen vaikuttivat voimakkaasti myös vallankumouksen jälkeen syntyneet rueda de casino –kilpailut. Rueda de casinossa tanssiparit muodostavat ympyrän ja tanssivat yhtä aikaa saman kuvion. Paria vaihdetaan koko ajan. Kilpailuja varten ruedaryhmät alkoivat kehittää omia liikkeitään ja kuvioitaan, joilla ne pyrkivät erottumaan muista ryhmistä.

– Paikallinen vaihtelu Kuuban sisällä oli kuitenkin suurta. Rumbavaikutteet olivat vahvoja Havannassa ja Matanzasissa. Itä-Kuuban ruedaryhmien ei nähnyt sekoittavan rumbaa kuvioihinsa, koska siellä ei muutenkaan ollut vahvaa rumbaperinnettä, Chao kertoo.

Duunareiden ja ruedaryhmien lisäksi oli vielä kolmaskin tekijä, joka vaikutti rumbavaikutteiden yleistymiseen casinossa: kaikelle populaaritanssille ominainen imitaatioprosessi. Kiinnostavilta ja hyviltä tanssijoilta otettiin oppia.

1970-luvulla Kuuban television suosituissa tanssiohjelmissa esiintyi legendaarinen tanssipari, Karuca ja Rosendo. Kuubalaiset tuijottivat ruutua ja matkivat televisiotähtien tyyliä minkä ehtivät.

– Rosendo oli tavallinen kadunmies, mutta hän oli erittäin taitava tanssija, joka sekoitti tanssiinsa paljon rumbaa, muistelee Chao.

Timba räjäyttää pankin

1990-luvulla Kuuba elää eristyneenä muusta maailmasta ja maan tanssimusiikki lähtee omaan suuntaansa. Syntyy timba, soundeiltaan ja sanoituksiltaan aggressiivinen kuubalainen salsa.

Sosialistinen maa on pullollaan valtion tasokkaista taideoppilaitoksista valmistuneita, teknisesti virtuoosimaisia muusikoita, jotka kykenevät soittamaan teknisesti monimutkaista musiikkia. Kuubalaisen tanssimusiikin rytminen rikkaus nousee uudelle tasolle. Uudenlaisen musiikin myötä kuubalaiset alkavat tanssia uudella tavalla.

– Sanonnan mukaan ”el cubano baila según el son que le tocan” eli kuubalainen tanssii aina vahvasti musiikin inspiroimana. Musiikki yllyttää tanssimaan tietyllä tavalla ja tyylillä, sanoo Graciela Chao.

Musiikillisesti timba on täynnä viittauksia rumbaan. Usein esimerkiksi sonin clave on timbabiiseissä korvattu rumban clavella ja sanoituksissa viitataan monesti rumbaan. Polyrytmisyys houkuttelee leikittelemään rytmillä kuten rumbassa. Timban myötä rumbaelementit ovat yleistyneet casinossa entisestään.

– Rumban askeleet istuvat hyvin timbaan, myös sen takia, että se on usein nopeaa, Chao lisää.

Lisätään soppaan vielä santería

Tämän päivän kuubalainen salsa on melkoinen keitos. Kuuma hittilaji reggaetón maustaa salsaa omilla liikkeillään. Samalla folklorevaikutteet näkyvät yhä vahvemmin, kun rumban lisäksi salsaan yhdistellään entistä enemmän afrokuubalaisia tansseja: jorubaa, araráta, abakuáta.

Syynä afrokuubalaisten, uskonnollisten tanssien ilmaantumiseen maallisen salsan joukkoon on ennen kaikkea muoti. Santerían harjoittaminen on Kuubassa todellinen muoti-ilmiö, ja se näkyy kaikkialla, myös tanssissa ja musiikissa. Kansansa tuntoja terävästi tulkitsevat kuubalaismuusikot suoltavat ilmoille biisejä, joissa lauletaan santerían jumalhahmoista, orishoista.

– Jos musiikki antaa siihen riittävästi aihetta, on ilman muuta perusteltua ottaa casinon joukossa muutamia orishan askeleita, sanoo Graciela Chao ja mainitsee esimerkkinä Elio Revén kappaleen ”Agua pa’ Yemayá”, jota kuubalaisten on tapana maustaa meren jumalattaren Yemayán askeleilla.

María de los Angeles Sarduy

María de los Angeles Sarduy

Folkloretanssien ammattilaisia kouluttava Sarduy harjoittaa itsekin santería-uskontoa.

Joitakin tanssien sekoittumiseen kriittisesti suhtautuvia tanssien uskonnollinen alkuperä arveluttaa. Voiko salsan ja santerían sekoittaminen olla epäkunnioittavaa uskonnon harjoittajia kohtaan?

– Päinvastoin, sanoo María de los Angeles Sarduy, Kuuban kansallisen taidekoulun ENA:n folkloretanssien opettaja.

– Me santerot olemme vain iloisia ja ylpeitä, jos orishojen askeleet otetaan osaksi tanssia.

Sarduyn mukaan syynä tanssien sekoittumiseen on myös se, että monet kuubalaiset yksinkertaisesti pitävät afrokuubalaisista tansseista. Santerían tultua muotiin yhä useammat kuubalaiset ovat oppineet tanssien askeleita ja heistä on hauskaa yhdistellä niitä salsaan. Afrokuubalaisten tanssien liike on rentoa, nautittavaa ja ilmaisuvoimaista. Kukapa sellaista liikettä ei haluaisi tanssiinsa?

Graciela Chao muistuttaa kuitenkin, ettei afrokuubalaisten tanssien yhdistäminen casinoon ole läheskään niin yleistä kuin rumban yhdistäminen.

– Tavallinen kuubalainen, joka ei harjoita santería-uskontoa, ei yleensä sekoita casinoonsa orishojen askeleita.

Bisnestä mausteeksi ja keitto kiehuu yli

Kuka siis keksi sekoittaa salsan ja rumban?

Kulttuuristen ja musiikillisten syiden lisäksi tanssien sekoittumiseen varsinkin Kuuban ulkopuolella vaikuttavat myös kaupalliset syyt.

Oma lukunsa ovat salsafestivaaleilla opetettavat hurjat kuviosarjat, jotka on ammuttu täyteen vaikeita rumbaelementtejä ja afrokuubalaisten tanssien askelsarjoja. Niissä casinosta tehdään koreografiaa, jolloin salsakeitos on vaarassa kiehua yli.

– Casinollakin on rajansa, niin luova ja vapaa tanssi kuin se onkin. Kun rajoja oikein venytetään, jossain vaiheessa casino lakkaa toimimasta seuratanssina ja olemasta casinoa, sanoo Graciela Chao.

On järjetöntä opetella vaikeita kuvioita, joita ei voi tanssia kenenkään muun kanssa kuin samalle tanssitunnille osallistuneiden kanssa.

– Sitä paitsi casino itsessään on erittäin rikas tanssi. Se ei välttämättä vaadi lisukkeita, Chao muistuttaa.

Tähtiopettajat saattavat omaa luovaa kykyään esitellessään joskus unohtaa, että salsaopettajan tärkein tehtävä on rakentaa oppilaiden tanssitaidolle vahva perusta, jotta näiden oma luovuus pääsee kukoistamaan. Vasta silloin ollaan casinon ytimessä.

– Casino on luova tanssi, mutta on tärkeää kysyä, kuka luo? Luovan prosessin pitäisi olla aina tanssijan itsensä, ei tanssinopettajan. Muuten casino populaaritanssina menettää syvimmän olemuksensa, Graciela Chao summaa.

Kommentti

Eija Nummela

Alun perin marginaaliset vaikutteet kasvavat joskus erottamattomaksi osaksi populaaritanssia, niistä tulee osa tanssin sanattomia sopimuksia. Luokkarajat katoavat. Tanssit leviävät uusille mantereille.

1900-luvun alun Kuubassa valkoinen porvaristo paheksui vain mustien tanssimaa sonia, tuota kaiken salsan ”äitiä”, tyylikästä paritanssia, jossa pysytään lähes koko ajan suljetussa seuratanssiotteessa. Sen sensuellia, afrikkalaista liikekieltä pidettiin täysin sopimattomana. Lantio liikkui. Hui.

Parissa vuosikymmenessä son levisi läpi kaikkien kansankerrosten, eikä kukaan enää paheksunut mitään.

Kenelle tulisi mieleenkään enää ajatella, ettei valkoihoinen voisi tanssia sonia?

Jotain samantapaista on tapahtunut rumbavaikutteille. Niistä on tullut osa salsan kieltä, jota salsaajat ympäri maailmaa ymmärtävät.

casino

Casinoa tanssiva mies tekee kädellään tyypillisen rumbaliikkeen.

Työväenluokkainen rumbero ilmaisi 1970-luvun Kuubassa miehisyyttään sekoittamalla casinoon askeleita, liikkeitä, eleitä ja ilmeitä rumba columbiasta. Nyt saman voi tehdä tamperelainen insinööri. Jokainen kuubalaista salsaa tunteva ymmärtää, mitä mies haluaa rumbamausteilla ilmaista, missä päin maailmaa tahansa.

Miten muuten mies voisi yhtä tehokkaasti korostaa miehisyyttään casinossa?

En tiedä. Kun tanssin casinoa, oletan, että myös parini ”puhuu casinoa”. Jos väliin heitetään muuta kieltä, olen ymmälläni.

Sukupuolirooleilla pelaaminen on vain yksi osa paritanssia. Rumballa ilmaistaan casinossa paljon muutakin. Kun timbabiisin kiihkeimmässä vaiheessa irrotetaan pariote ja vaihdetaan tanssi hetkeksi rumbaksi, saadaan rumban koko ilmaisurepertuaari käyttöön: riehakas, railakas hauskanpito ja intensiivinen parikontakti. Sama saadaan toki aikaan despelotella. Kuubalaisen tanssin keinot ovat monet.

Itse en voisi kuvitella tanssivani casinoa ymmärtämättä mitään rumbasta tai afrokuubalaisista tansseista. Vaikka opetan salsaa Suomessa, harrastan sitä ennen kaikkea Kuubassa. Ilman jonkinlaista käsitystä rumbasta Havannan salsailloissa tuntuisi helposti siltä, että putoaa kyydistä.

En myöskään osaa sanoa, miten ilman rumbaa tanssitaan ne lukuisat timbabiisit, joissa on selkeitä rumbajaksoja. Pelkällä casinon perusaskeleella vedettynä ainakin minusta tuntuu siltä, että tanssin epävireisesti, kuin väärään musiikkiin.

Tämä kaikki ei tarkoita, etteikö casinosta voisi nauttia täysin rinnoin ilman mitään mausteita. Kuten Graciela Chao sanoo, casino on itsessään erittäin rikas tanssi, joka ei välttämättä vaadi lisukkeita.

Folkloretanssit avaavat kuitenkin oven huikean rikkaaseen tanssimaailmaan, jossa riittää ihmeteltävää ja opiskeltavaa vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi. Salsassa alkaa nähdä tasoja, joita ei aiemmin ole huomannutkaan. Tanssikokemus syvenee, nautinto kasvaa entisestään.

Kukapa siitä ei tykkäisi?

Video

Esimerkki tavanomaisesta tavasta yhdistää rumbaa parisalsaan. Musiikin saavuttaessa huippukohtansa (3:30) mies irrottaa hetkeksi pariotteen ja vaihtaa rumbaan.

Erneston ja Eijan tanssi on kuvattu Havannassa tammikuussa 2016.